Introduksjon
Veiledning til deg som skal lede treningsøktene
- 1 Hvordan skape en trygg læringsarena?
- 2 Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
- 3 Barnets beste er lovfestet
- 4 Livsmestring og helse
- 5 Barnehagemiljø
- 6 Viktig om samtalesimuleringen
- 7 Forberedelser før du begynner undervisningen
Veiledning til deg som skal lede treningsøktene
I denne veiledningen har vi samlet noe av lovgrunnlaget for barnehagenes arbeid med forebygging av vold og seksuelle overgrep. Du kan velge å dele det med de ansatte eller bruke det til egen forberedelse.
Du finner en film fra en barnehage som har tatt snakkemedbarn.no i bruk og som viser hva de tenker om implementering og arbeid med ressursen.
Du får også noen tips om tekniske forberedelser.
I knappen «Bruksanvisning» nederst i høyre hjørne finner du tips til hva du kan si om hver av bildene i samlingene. Velg fullskjerm når du spiller av film, da forsvinner knappen «Bruksanvisning» fra skjermen.
Lykke til!
1 / 7 – Hvordan skape en trygg læringsarena?
Det er mange grunner til at voksne vegrer seg for å snakke med barn. Vegringen fra oss voksne handler ofte om egne barrierer, erfaringer og usikkerhet. Vanlige hindre hos den voksne:
- Egne erfaringer med vold og seksuelle overgrep
- Frykt for ikke å kunne følge opp med hjelp
- Følelsesmessig ubehag og usikkerhet
- Ansvarsfraskrivelse (barnehage- og skoleansatte kan tenke at det er PPT, barnevern eller BUP «sitt bord»)
- Engstelse for å re-traumatisere eller gjøre vondt verre
- Frykt for å beskylde uskyldige
- Frykt for trusler mot en selv eller konflikt
Tenk gjennom hva du tror du kan møte i din personalgruppe, og forbered deg på det. I holdningsøvelsen i samling 1 blir dette tema til refleksjon.
Hvordan skape en trygg læringsarena?
Vold og overgrep mot barn er et viktig, men vanskelig tema å snakke om og reflektere rundt, også for voksne. Antakeligvis vil det være ansatte i personalgruppen som har egne erfaringer med temaet fra egen familie eller oppvekst. Tenk gjennom hvordan du vil møte det om noen får reaksjoner underveis i opplæringen. Det kan være lurt å si noe om at du er forberedt på dette – det øker tryggheten.
2 / 7 – Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
I denne filmen ser vi hvordan en barnehage jobber med snakkemedbarn.no og hva styreren tenker om implementering. Bruk den til å tenke gjennom deres egen plan, og vis den gjerne for de ansatte før dere starter opp.
3 / 7 – Barnets beste er lovfestet
Barnets beste er lovfestet
Alle handlinger og avgjørelser som berører barnet skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn. Dette er sentralt i de ansattes holdninger til å snakke med barn, særlig om sensitive temaer.
Artikkel 3, 9 og 12 i barnekonvensjonen:
- Artikkel 3 – til barnets beste: Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
- Artikkel 9 – å si sin mening og bli hørt: Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og barnets meninger skal tillegges vekt.
- Artikkel 12: Partene skal garantere et barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og tillegge barnets synspunkter behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
Barnets beste er lovfestet
Her er teksten i barnekonvensjonen som omhandler barns beste. Barnekonvensjonen er en del av norsk lovgivning, så dette er norsk lov som alle må følge. Dette er et overordnet prinsipp som gjelder for all barnehagevirksomhet (rammeplanen for barnehager, 2017, grunnloven §104, barnekonvensjonen artikkel 3). Del dette med de ansatte som en begrunnelse for viktigheten av det arbeidet dere gjør med å bli tryggere i samtaler med barn.
4 / 7 – Livsmestring og helse
Livsmestring og helse
- Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen.
- Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.
- Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.
- Gjennom den daglige og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysningsplikten til barnevernet, jf. barnehageloven § 46.
Livsmestring og helse
I rammeplan for barnehagen (KD, 2017) er livsmestring og helse blitt et eget område å arbeide med i barnehagen, som en del av arbeidet med barnehagens verdigrunnlag (kapittel 1). Det fremheves at det er sentralt å arbeide både med barns fysiske og psykiske helse for at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon. Barnehagen skal være et trygt sted der barn skal oppleve mestring, livsglede, følelse av egenverdi og være en forebyggende arena for krenkelser og mobbing. Personalet står i tette og nære relasjoner med foreldre og barn hver dag, noe som gir dem gode muligheter til å fange opp og få informasjon om barns omsorgs- og livssituasjon. Det fremheves også her at alle ansatte skal kjenne til opplysningsplikten til barneverntjenesten, § 46 i barnehageloven.
→ Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
5 / 7 – Barnehagemiljø
Barnehagemiljø
- Personalet skal sørge for at barn har det trygt og godt i barnehagen.
- Alle ansatte har en plikt til å følge med på hvordan alle barna i barnehagen har det. De skal gripe inn hvis barn utsettes for krenkelser. Dette kan være for eksempel være utestenging fra lek, plaging, mobbing, vold eller diskriminering.
- Barnehagen må ha gode rutiner for å følge med og være til stede for barna.
- De ansatte kan oppdage at barn ikke har det bra blant annet ved:
- å snakke med barna
- å se eller fange opp noe i samtaler mellom barna
- at barn forteller om noe som har skjedd
- endringer i atferd hos barn eller i barnegruppen
Barnehagemiljø
I 2021 ble kapittel 8 om psykososialt barnehagemiljø innført. Det innebærer at det skal være nulltoleranse mot krenkelser som utestenging, mobbing, vold, trakassering og diskriminering. Barnehagen skal arbeide med forebyggende tiltak dersom barn ikke opplever barnehagen som et trygt og godt sted.
Alle ansatte har en aktivitetsplikt dersom de fanger opp at barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Det innebærer at de skal melde ifra om sin bekymring til styrer i barnehagen, som skal undersøke saken og iverksette nødvendige tiltak. Lovbestemmelsen omfatter også tilfeller der voksne i barnehagen krenker barn
De ansatte kan fange opp at barn ikke har det bra ved å snakke med barn, at de ser eller fanger opp noe i samtaler med andre barn, barn kan fortelle om hva som har skjedd, foreldre kan melde i fra om ting som har skjedd, eller at det skjer endringer i atferd hos barn eller i barnegruppen.
→ Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
6 / 7 – Viktig om samtalesimuleringen
Viktig om samtalesimuleringen:
- Dialogene i snakkemedbarn er ikke en metodeopplæring, det er gode og mindre gode svaralternativer i en samtale. Det er refleksjon rundt alternativene som er selve læringsmålet.
- Simulering er en aktiv form for læring fordi du må reflektere over hva du selv ville sagt i denne samtalen.
- Om du øver sammen med noen, får du øve på å si det høyt.
- Du går inn i rollen som en annen voksen og må gi deg hen til de svaralternativene du får. Fordelen er at du får forslag til svar du ikke hadde tenkt på selv, ulempen er at ditt svar kanskje ikke er et valg. Du har i begge tilfellene tenkt aktivt over alternativene.
- Du får møte mange ulike barn med ulike problemstillinger og blir ulike utfordringer. Prinsippene for kommunikasjon er like selv om barna er forskjellige, så prøv alle samtalene!
- Du har muligheten til å prøve samtalen igjen og teste andre svaralternativ.
- Du har mulighet til å prøve ut de svarene du ikke selv ville valgt, det lærer du mye av.
- Du kan simulere sammen med andre, da lærer du enda mer enn om du gjør det alene.
Viktig om samtalesimuleringen
Å øve i en simulering kan være nytt for mange, og de kan lure på hvorfor det er lurt. Her har vi samlet noen begrunnelser for at læring i simulering egner seg godt til å øke handlingskompetanse. Ta gjerne temaet opp med dem som skal i gang med opplæringen.
7 / 7 – Forberedelser før du begynner undervisningen
Tekniske forberedelser:
- Du gjør deg kjent med nettsiden og dette undervisningsopplegget.
- Du prøver en samtale med et barn.
- Logg inn med telefonnummer og sjekk at det fungerer på nettverket dere har.
Andre ting du bør tenke gjennom:
- Dere skal spille flere sammen – hvor er det best å sitte?
- Å snakke om vold og seksuelle overgrep mot barn kan være belastende – hvordan kan dere forberede dere på eventuelle reaksjoner?
- Legg en tidsplan for gjennomføring og øving. Hvis du skal samle en større gruppe til en åpningssamling, har vi laget et forslag til en kick-off-samling.
Forberedelser før du begynner undervisningen
Her er noen punkter til forberedelse.
Om du får tekniske problemer, ta først kontakt med IT-ansvarlig på din arbeidsplass og sjekk at nettverk/Wi-Fi fungerer.
Ta gjerne kontakt med support hos RVTS om det er noe ut over dette som ikke fungerer: [email protected]