Introduksjon
Del 1: Egne reaksjoner
- 1 Velkommen til planleggingsdag
- 2 Introduksjon til snakkemedbarn.no
- 3 Reflekter sammen
- 4 Se filmen om Ella, 3 år
- 5 Refleksjonsoppgaver
- 6 Se filmen om egne reaksjoner
- 7 Refleksjonsspørsmål om filmen
Del 1: Egne reaksjoner
1 / 7 – Velkommen til planleggingsdag
Velkommen til planleggingsdag
Målsettingen med snakkemedbarn.no er å gjøre dere voksne trygge på å snakke med barn som dere er bekymret for.
De tre delene i planleggingsdagen består av filmer, praktisk øving med avatar og refleksjonsoppgaver.
Lykke til 🙂

Velkommen til planleggingsdag
2 / 7 – Introduksjon til snakkemedbarn.no
Introduksjon til snakkemedbarn.no
3 / 7 – Reflekter sammen
Reflekter over:
- Hva er din erfaring med å snakke med barn du har en bekymring for?
- Hva tenker du er dine utfordringer?
Snakk sammen to og to, oppsummering i plenum
Reflekter sammen
4 / 7 – Se filmen om Ella, 3 år
Se filmen om Ella, 3 år
Se filmen om Ella på 3 år som plutselig kommer med en uttalelse som vekker bekymring. På neste plansje kommer refleksjonsoppgaver.
5 / 7 – Refleksjonsoppgaver
Refleksjonsspørsmål:
- Hva tenker du/dere om barnehagelærerens respons på det Ella sier?
- Ville du ønsket å gjøre det på en annen måte?
- Hvilke rutiner har dere på din arbeidsplass om noe lignende skulle skje?
- Føler du deg forberedt på en slik situasjon?
- Hva hadde du trengt for å bli bedre forberedt?
Refleksjonsoppgaver
Gå gjennom refleksjonsspørsmålene, enten i mindre grupper eller samlet.
Husk at målet er å få frem ansattes tanker om dette mer enn å lande på et resultat om fremgangsmåte.
6 / 7 – Se filmen om egne reaksjoner
Se filmen om egne reaksjoner
7 / 7 – Refleksjonsspørsmål om filmen
Reflekter over:
Snakk sammen om de ulike reaksjonene hos de voksne
- Hvordan påvirker reaksjonene hos den voksne dialogen med barnet?
- Tenk på en gang du ble utfordret i en samtale et barn og hvordan du reagerte
- Når kan du bli vippet av pinnen/stresset/berørt/irritert i en samtale-hva kan du gjøre for å komme tilbake i dialogen?
Del med hverandre og åpne opp for refleksjoner i plenum