Hun går i 2. klasse på videregående og bor med mor, stefar og to yngre halvsøstre. Familien kom til Norge da hun var 5 år. I det siste har Viktoria utviklet en tøff væremåte og er ikke så lett å få kontakt med som før.
Hvem er du i samtalen?
Du spiller en mannlig sosiallærer på skolen. Du har lang erfaring med å snakke med ungdom og du liker utfordringene det kan by på.
Bakgrunn for samtalen:
Hun var tidligere en stille og beskjeden jente som gjorde det bra på skolen. Den siste tiden har hun endret seg på en måte som vekker bekymring. Hun jobber ikke like mye med skolearbeidet, og kommer med spydigheter til både lærere og medelever. En annen lærer har observert noe som hun ber deg finne ut av.
Mål med samtalen:
Samtalen gjennomføres på ditt kontor på slutten av skoledagen. Målet er å finne ut hva som plager Viktoria og årsakene til hennes endrede oppførsel. Er det noe spesielt som har skjedd, eller er det situasjonen hjemme, eller med vennene? Klarer du å finne ut hva hun opplever og hvordan det er for henne?
Viktig å tenke på underveis:
Gå forsiktig fram i starten av samtalen. Hva er hun i stand til å sette ord på selv uten at hun føler det som en utspørring eller kritikk? Siden det er mye mistanker og lite visshet, er det viktig å få hennes ord på hva hun eventuelt sliter med, framfor å foregripe konklusjoner.