Til hovedinnhold

Lars, 19 år

Lars har sagt ting som skremmer medelever og lærere. Tester han grenser eller er han blitt radikalisert? Hvordan skal man snakke med noen man blir provosert eller skremt av?

Hvem er du i samtalen?

Lars går siste året på videregående skole, og i denne samtalen er du den mannlige kontaktlærer hans. Du vet ikke hva som skjer med ham, men du merker at han har endret seg og er bekymret for hva som skjer med ham. Hvor går grensene mellom vanlig utprøving av meninger og radikalisering? Hvordan skal man snakke med noen man blir provosert eller skremt av? Hvem kan påvirke ham? 

Bakgrunn for samtalen 

Du har en økende bekymring for at Lars gjør og sier ting som ikke er greit ifølge medelever. En hendelse får deg til å undre deg over om det er noe alvorlig som kan ligge bak.

Mål for samtalen 

Du ønsker å klare å holde en meningsfull samtale med Lars, selv om det er krevende for dere begge. Videre håper du å klare å skape en stemning som gjør at Lars kan ha lyst til å prate med deg også senere. Ikke minst vil du finne ut om Lars faktisk kan være til fare for andre, eller om han av andre grunner behøver hjelp. 

Viktig å tenke på under samtalen 

Lars har lav tillit til voksne i skolesystemet. Genuin åpenhet for hva han har å fortelle deg, er nøkkelen for å lykkes. 

Lykke til! 

Lær mer om radikalisering

utveier.no kan du lære mer om hvordan forebygginge radikalisering og voldelig ekstremisme. Du får nyttige råd og tips til håndtering av bekymring og endringsarbeid.