Hugo går i 7. klasse. Han bor med mor og far og en storebror på 19 år. Han oppleves som en stille og litt unnvikende gutt, men kan også være «klassens klovn» og ganske vilter.
Hvem er du i samtalen?
Du spiller Hugos kontaktlærer og er en ung kvinne. Du overtok kontaktlæreransvaret for Hugo og klassen i fjor og dere har en grei tone. Samtidig føler du at du ikke helt har knekt koden for hvordan du nærmer deg ham.
Bakgrunn for samtalen:
En jente i klassen har fortalt moren sin at Hugo har tatt henne med bak skuret og bedt henne ta av seg buksa. Moren har ringt rektor og bedt skolen gjøre noe. Rektor var ganske opprørt da han ga dette oppdraget videre til deg.
Målet for samtalen:
Å utforske hvordan Hugo opplever det som har skjedd og hva han tenker rundt det. Få hans beskrivelse av hendelsen. Målsettingen med simuleringen er å gjøre deg tryggere i samtale med barn du er bekymret for. Her kan du øve uten å være redd for hva som kan skje eller om du gjør noe galt.
Viktig å tenke på underveis:
Er dette kun barnslig nysgjerrighet, eller klønete flørting som skolen må ta tak i, eller er det et varsel om noe mer alvorlig som medfører at Hugo trenger annen type hjelp? Her blir det viktig å balansere mellom å avdekke hva som har skjedd, hensynet til Hugos følelser, og at det kan være et sensitivt og skamfullt tema (for både ham og deg).