Til hovedinnhold

Frida, 16 år

Tidligere var Frida aktiv i timene og var mye sammen med de andre i friminuttene. Nå har du lagt merke til at hun virker tankefull og lukket, ofte med senket blikk. 

Hvem er du i samtalen? 

I denne samtalen er du den mannlige kontaktlæreren som har kjent Frida siden 8. trinn. Du vet ikke hva som plager Frida, men du merker at hun har endret seg, og du mistenker at hun ikke har det bra. Du vil gjerne være en slik voksen barn og unge kan føle seg trygg på, men du kan kjenne deg usikker selv på hvordan du skal greie å etablere tillit og virke trygg nok. 

Bakgrunn for samtalen? 

Tidligere var Frida aktiv i timene og var mye sammen med de andre i friminuttene. Nå har du lagt merke til at hun virker tankefull og lukket, ofte med senket blikk. Hun prøver av og til å rette seg opp og fremstå glad og lett, men det virker lite overbevisende på deg. Den siste tiden har hun vært stadig mer aktiv på sosiale medier. Hun har sett bilder og filmer av alvorlig selvskading.

Mål for samtalen: 

Du ønsker gjennom samtalen å vise at du er en trygg person Frida kan stole på, og som vil henne vel. Det er viktig for deg å vise at du er åpen for å snakke om alle tema, og ikke være avvisende eller dømmende. Målet ditt for samtalen er at Frida skal klare å si noe om hva som plager henne, og at hun har lyst til å fortsette å prate med deg fremover. 

Viktig å tenke på under samtalen: 

Det er tydelig at Frida er engstelig for å snakke om at hun ikke har det bra, og det skal lite til før hun trekker seg vekk fra samtalen. Samtidig skjønner du at hun gjerne vil ha hjelp. Selv om du er den voksne kan det være lurt å la Frida vise vei og være den som lærer deg, heller enn omvendt. 

Lykke til!

Trenger du å lære mer om selvskading?

snakkomselvmord.no kan du lære om hvordan du kan forstå selvskading som følelsesregulering, årsaker som kan ligge bak og hvordan behandle selvskadingen.