Lucas er 14 år og bor med mor, far og to yngre søsken. Han går i 9. klasse.
Hvem er du i samtalen?
Du spiller en kontaktlærer som har kjent Lucas i noen år. Du sliter med guttens utagerende oppførsel, men har sett at Lucas kan se trist ut og virke litt ensom.
Bakgrunn for samtalen:
Lucas er utagerende, men også fraværende og stille. Han blir utestengt av klassekamerater og er ikke så god til å leke med de andre. Rektor kaller deg inn og ber deg ta en samtale med Lucas og foreldrene hans på bakgrunn av noe hun har fått vite.
Mål med samtalen:
I den første samtalen møter du Lucas og foreldrene hans i et forsøk på å skape et samarbeid rundt situasjonen med Lucas og klager som har kommet på hans atferd. Denne samtalen gjør deg bekymret, og du bestemmer deg for å snakke med Lucas og høre hvordan han har det hjemme.
Viktig å tenke på underveis:
En utfordring her er ikke å gå for fort frem og la din bekymring styre samtalen helt. Gode og viktige spørsmål kan bli avvist hvis de kommer for tidlig i samtalen. Prøv å oppnå tillit før du nærmer deg temaer som kan være følsomme.